Algemene aannemingsvoorwaarden voor werken A.P.D. NV
Artikel 1 – Geldigheidsduur van de offertes
1-1 Tenzij tegenstrijdige bepaling is de offerte slechts geldig tijdens een periode van 30 kalenderdagen. De Aannemer is enkel gehouden door zijn offertes indien de aanvaarding door de Opdrachtgever hem binnen deze termijn bereikt.
1-2 Wijzigingen aangebracht aan de offerte en aan de algemene aannemingsvoorwaarden voor werken door de Opdrachtgever zijn slechts geldig indien zij door de Aannemer schriftelijk werden aanvaard. De Aannemer en de Opdrachtgever (hierna samen “de Partijen” genoemd en afzonderlijk “een Partij”) verbinden er zich toe hun rechten en verplichtingen te goeder trouw uit te voeren.
Artikel 2 – Toepassing van de algemene aannemingsvoorwaarden
Zoals uitdrukkelijk vermeld op de offerte gaat de Opdrachtgever, door de aanvaarding van de offerte, akkoord met de toepassing van deze algemene aannemingsvoorwaarden voor werken die substantieel zijn voor de uitvoering van de werken.
Artikel 3 – Betaling
3-1 Tenzij anders wordt overeengekomen, wordt de prijs van de aanneming gefactureerd in 3 schijven, als volgt:
– 10% bij akkoord met de offerte / sluiten van de overeenkomst
– 30% bij aanvang der werken
– saldo + meerwerken na einde der werken
De btw, andere heffingen en lasten, en hun wijzigingen, zijn steeds ten laste van de Opdrachtgever.
3-2 De Aannemer kan een voorschot vragen in functie van de specificiteiten van de uit te voeren aannemingswerken. In voorkomend geval wordt het bedrag van het voorschot uitdrukkelijk op de offerte vermeld, evenals het tijdstip waarop het voorschot dient te worden betaald.
3-3 De facturen moeten betaald worden binnen een termijn van 8 kalenderdagen na hun verzending, tenzij anders wordt bedongen.
Gebeurt dit niet, dan zullen de verschuldigde bedragen van rechtswege en zonder ingebrekestelling verhoogd worden met een verwijlsinterest conform de in de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties bepaalde interestvoet, berekend naar rato van het aantal dagen betalingsachterstand. Bovendien worden de op de vervaldag verschuldigde, maar niet betaalde bedragen van rechtswege en zonder ingebrekestelling vermeerderd met een forfaitaire vergoeding van 10% van het nog
verschuldigde bedrag, met een minimum van 125 euro.
3-4 Indien de Opdrachtgever een “consument” is in de zin van artikel I 1, 2° van het Wetboek van
Economisch Recht, zijn de facturen betaalbaar binnen 15 kalenderdagen na verzending. Gebeurt dit
niet, dan zal door de Aannemer een eerste kosteloze herinnering aan de Opdrachtgever worden
verstuurd. Als de betaling niet plaatsvindt binnen 14 kalenderdagen vanaf ofwel de 3de werkdag na het
verzenden van voormelde eerste kosteloze herinnering, ofwel de kalenderdag volgende op de datum
van de herinnering verzonden via elektronische weg, worden de onbetaalde bedragen verhoogd met:
- een verwijlsinterest conform de in de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de
betalingsachterstand bij handelstransacties bepaalde interestvoet, berekend naar rato van het
aantal dagen betalingsachterstand vanaf de kalenderdag die volgt op de datum van verzending
van voormelde kosteloze herinnering aan de consument; - alsook een forfaitaire vergoeding die gelijk is aan:
- Voor elke schuld tot en met 150 euro: 20 euro;
- Voor elke schuld tussen 150,01 euro en 500 euro: 30 euro vermeerderd met 10 % van het
- verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500 euro;
- Voor elke schuld boven 500 euro: 65 euro vermeerderd met 5% van het verschuldigd bedrag
- op de schijf boven 500 euro met een maximum van 2.000 euro.
3-5 Protest tegen een factuur dient schriftelijk te gebeuren binnen de 8 dagen na ontvangst van de
factuur. De Opdrachtgever bewijst desgevallend de ontvangstdatum van de factuur.
3-6 Bij niet betaling houdt de Aannemer zich het recht voor om de werken tijdelijk stop te zetten tot
de betaling werd uitgevoerd, waarna de werken hervat kunnen worden volgens de mogelijkheden
binnen de planning van de Aannemer.
Tevens behoudt de Aannemer zich het recht voor om bij aanhoudende of herhaalde niet betaling de
overeenkomst van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling als ontbonden te
beschouwen voor het geheel of het nog niet uitgevoerd gedeelte van de werken.
3-7 De Aannemer richt de factuur ten allen tijde uitsluitend aan de Opdrachtgever, behoudens
wanneer een derde de offerte mede-ondertekend heeft en deze derde uitdrukkelijk en schriftelijk
verzoekt om de factuur aan hem/haar te richten.
Ingeval een derde, die de offerte mede-ondertekend heeft, verzoekt om een nieuwe factuur op te
maken nadat deze reeds eerder werd opgemaakt ten aanzien van de Opdrachtgever, behoudt de
Aannemer zich het recht voor om bij deze aangepaste factuur een administratieve kost van 25 euro in
rekening te brengen.
3-8 De Opdrachtgever deelt voor de opmaak van de eerste factuur de correcte facturatiegegevens
mee. Indien de Aannemer op verzoek van de Opdrachtgever een nieuwe factuur dient op te maken ingevolgde de nalatigheid van de Opdrachtgever (bv. door het bezorgen van foutieve facturatiegegevens), behoudt de Aannemer zich het recht voor om bij deze aangepaste factuur een administratieve kost van 25 euro in rekening te brengen.
Artikel 4 – Prijsbepaling
De prijsbepaling gebeurt op de wijze zoals bepaald wordt in de offerte. Ingeval van werken in regie worden de regie-uren gerekend vanaf vertrek op de maatschappelijke zetel van de Aannemer tot aankomst terug op de maatschappelijke zetel van de Aannemer. Naast de regie-uren worden tevens kosten voor verplaatsing, gebruik klein materiaal, huur container, verbruik materiaal in rekening gebracht aan marktconforme prijzen indien de prijzen niet uitdrukkelijk zijn vastgelegd in de offerte.
De prijsbepaling gaat uit van de uitvoering van de werken in één ononderbroken fase, tenzij uitdrukkelijk anders bepaald. Indien de Aannemer door de Opdrachtgever of door eender welke omstandigheid buiten zijn toedoen verhinderd wordt om de werken op ononderbroken wijze uit te voeren behoudt de Aannemer zich het recht voor om de eventuele bijkomende verplaatsingskosten en bijkomende uitvoeringskosten te factureren.
De Opdrachtgever voorziet de Aannemer toegang tot en kosteloos gebruik van water en electriciteit op de werf.
Artikel 5 – Prijsherziening
Zelfs in geval van een absoluut forfait leidt elke wijziging van de lonen, de sociale lasten, de prijzen van de materialen of van hun transport tot een prijsherziening die toegepast wordt op de betrokken facturering van de uitgevoerde werken volgens de onderstaande formule:
p= P x (0,40 x 𝑠𝑆 + 0,40 x 𝑖2021𝐼2021 + 0,20)
“P” is het bedrag van de uitgevoerde werken
“p” is het herziene bedrag
“S” is het gemiddelde uurloon bepaald door het Paritair Comité voor het Bouwbedrijf van kracht op de 10de dag vóór het indienen van de offerte, en verhoogd met het op die datum door de FOD Economie aanvaarde totaalpercentage van de sociale lasten en verzekeringen
“s” is dit uurloon zoals het werd opgenomen vóór de aanvang van de werken waarvoor gedeeltelijke betaling wordt gevraagd, verhoogd met het hiervoor vermelde totaalpercentage dat in die periode aangenomen was
“I2021” is het maandelijkse indexcijfer bepaald door de Commissie van de Prijslijst der Bouwmaterialen, zoals van kracht op de 10de dag vóór het indienen van de offerte
“i2021” is ditzelfde indexcijfer zoals het werd opgenomen vóór de aanvang van de werken waarvoor gedeeltelijke betaling wordt gevraagd.
Artikel 6 – Verandering van omstandigheden
6-1 Indien cumulatief aan volgende vereisten is voldaan kan een partij aan de andere partij vragen om het contract te heronderhandelen met het oog op het herstel van het oorspronkelijk contractueel evenwicht of een beëindiging van het contract:
- een verandering van omstandigheden die de uitvoering van het contract buitensporig bezwarend maakt, dermate dat de uitvoering ervan redelijkerwijze niet langer kan worden geëist;
- die onvoorzienbaar was bij de contractsluiting;
- die ontoerekenbaar is aan de schuldenaar die zich erop beroept
- en de schuldenaar dit risico niet voor zijn rekening heeft genomen.
De partijen blijven hun verbintenissen nakomen in de loop van de heronderhandelingen.
Kunnen onder andere en afhankelijk van de concrete feiten in aanmerking komen als omstandigheden die heronderhandelingen rechtvaardigen:
- gewijzigde sociaal-economische omstandigheden zoals aanhoudende abnormale prijsstijgingen of algemene bevoorradingsproblemen van grondstoffen, materialen en energie ten gevolge van een oorlog, embargo, of andere internationale economische sancties, staking, epidemie, pandemie, een algemene structurele marktverstoring, belangrijke wijzigingen in de wisselkoersen, …
- een aanpassing of nieuwigheid van de wetgeving en/of regelgeving en/of bindende adviezen van officiële instanties gepubliceerd en in werking getreden na datum van ondertekening van het contract.
6-2 Zodra een partij kennis heeft of behoort te hebben van de veranderde omstandigheden die een heronderhandeling van het contract rechtvaardigen, dient zij deze feiten aan de andere partij binnen de 10 werkdagen schriftelijk te melden. Partijen zullen de onderhandelingen aanvatten binnen de 10 werkdagen na verzending van de schriftelijke melding en deze te goeder trouw te voeren. In ieder geval moet de partij die de onderhandelingen aanvraagt, de andere partij informeren over de concrete impact van zodra dit mogelijk is.
6-3 Bij afwijzing of mislukking van de heronderhandelingen binnen een redelijke termijn, kunnen partijen via alternatieve geschillenregeling, dan wel de rechter op verzoek van één van hen ofwel het contract aanpassen om het in overeenstemming te brengen met hetgeen de partijen redelijkerwijze zouden zijn overeengekomen op het tijdstip van de contractsluiting indien zij rekening hadden gehouden met de veranderde omstandigheden, ofwel het contract geheel of gedeeltelijk beëindigen op een datum die niet mag voorafgaan aan de veranderde omstandigheden en volgens de modaliteiten waarover ze zullen akkoord gaan of die de instantie belast met de alternatieve geschillenregeling, dan wel de rechter vaststelt.
Artikel 7 – Overmacht
7-1 Er is sprake van overmacht in geval van ontoerekenbare onmogelijkheid voor één van de partijen om haar verbintenis na te komen. Hierbij kan rekening worden gehouden met het onvoorzienbaar en het onvermijdbaar karakter van het beletsel tot nakoming.
Als overmacht kunnen o.a. volgende situaties in aanmerking worden genomen: elke situatie die aan de controle van één van de partijen ontsnapt, zoals brand, arbeidsconflicten (staking), pandemie, oorlog, opeising, embargo, algemene transporttekorten, energierestricties of energietekorten, onbeschikbaarheden van materialen en materieel, voor zover deze te wijten zijn aan een geval van overmacht zoals hierboven omschreven.
Bij definitieve overmacht zijn de partijen tegenover mekaar volledig bevrijd van hun verbintenissen en zal het contract ontbonden worden.
Bij tijdelijke overmacht is de nakoming van de verbintenis opgeschort voor de duur van de tijdelijke onmogelijkheid, vermeerderd met de tijd die nodig is om de werf weer op te starten. Indien de opschorting onredelijk lang duurt ten aanzien van de oorspronkelijke vooropgestelde uitvoeringstermijn, dan beschikt elke partij over de mogelijkheid om het contract te ontbinden, na een voorafgaande ingebrekestelling die, 10 werkdagen na de verzending ervan, zonder reactie is gebleven.
7-2 Zodra een partij kennis heeft of behoort te hebben van een geval van overmacht, dient zij dit aan de andere partij schriftelijk te melden binnen de 10 werkdagen
Artikel 8 – Wijzigingen en meerwerken
De offerte voorziet in de uitvoering van de beschreven werken. Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld zijn in de uitvoering van het beschreven werk niet inbegrepen indien deze zaken aan de orde zouden zijn (niet limitatieve lijst):
- de opmaak van een plaatsbeschrijving
- het afdekken van vloeren en muren
- de integrale opkuis van de werf
- kosten tengevolge van glasbreuk of schade aan windschermen in geval van demontage of hermontage
- aanpassing van de hellingsgraad van het dak
De Aannemer voert enkel de werken uit zoals in de offerte beschreven. Alle door de Opdrachtgever bestelde wijzigingen of meerwerken en de gevolgen ervan op de prijs en/of de planning vergen het voorafgaande akkoord van beide Partijen en kunnen met alle rechtsmiddelen worden bewezen. Indien er geen voorafgaandelijke prijsopgave is gebeurd voor de meerwerken, worden deze uitgevoerd in regie volgens de hogervermelde principes inzake regie-werken.
Artikel 9 – Architect & Veiligheidscoördinatie
De kosten verbonden aan de aanstelling van een veiligheidscoördinator of architect zijn steeds ten laste van de Opdrachtgever.
Behoudens andersluidende vermelding zijn de veiligheidsmaatregelen die de veiligheidscoördinator oplegt en die niet bekend zijn op het moment waarop onze offerte wordt ingediend niet begrepen in de offerteprijs. Hetzelfde geldt voor maatregelen van welke aard ook die worden opgelegd door de architect en die niet bekend zijn op het moment waarop onze offerte wordt ingediend.
Artikel 10 – Werkdagen en uitvoeringstermijn
10-1 Behalve indien uitdrukkelijk anders werd overeengekomen, zijn de uitvoeringstermijnen bepaald in werkdagen.
Als werkdagen worden niet beschouwd: de zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen, de jaarlijkse vakantiedagen en de inhaalrustdagen, en de dagen waarop weersomstandigheden of de gevolgen daarvan het werk gedurende ten minste vier uur onmogelijk maken of zouden maken.
10-2 Indien de Opdrachtgever een consument is in de zin van artikel I 1, 2° van het Wetboek van Economisch Recht, zullen vertragingen in de uitvoering die aan de Aannemer toerekenbaar zijn, aanleiding geven tot betaling van een forfaitaire vergoeding ad 0,1% van de prijs van de werken per kalenderdag vertraging, met een maximum van 10% van de prijs van de werken.
Deze vergoeding zal slechts verschuldigd zijn na het verzenden van een eerste kosteloze herinnering door de consument aan de Aannemer en na het verstrijken van:
- In geval van verzending per post, een termijn van 14 kalenderdagen, vermeerderd met 3 werkdagen na verzending;
- In geval van verzending via elektronische weg, een termijn van 14 kalenderdagen die aanvangt de dag volgend op de verzending.
Artikel 11 – Beëindiging van het contract
11-1 Verbreking van de opdracht bij toepassing van art. 1794 van het oud Burgerlijk Wetboek
Indien de Opdrachtgever geheel of gedeeltelijk afziet van de overeengekomen werken dan is deze conform art. 1794 oud BW gehouden de Aannemer schadeloos te stellen voor al zijn uitgaven, al de arbeid, en alles wat de Aannemer bij die werken hadden kunnen winnen, hetgeen forfaitair wordt begroot op 20% van de niet uitgevoerde werken, met een minimum van 75 euro, onverminderd het recht van de Aannemer om zijn werkelijke schade aan te tonen indien deze hoger zou liggen.
11-2 Ontbinding
De voortijdige ontbinding cfr. artikel 5.90 al. 2 B.W. is niet van toepassing op huidig contract.
11-3 De Aannemer behoudt zich het recht voor om de overeenkomst van rechtswege en zonder noodzaak van een voorafgaande ingebrekestelling als ontbonden te beschouwen in geval van faillissement of kennelijk onvermogen van de Opdrachtgever, alsook bij om het even welke wijziging aan de juridische toestand van de Opdrachtgever.
Artikel 12 – Oplevering
12-1 Tenzij andersluidend schriftelijk beding wordt binnen de 15 dagen na de beëindiging van de werken overgegaan tot de oplevering.
De Opdrachtgever die binnen de 15 dagen na beëindiging van de werken geen opmerkingen per aangetekende zending heeft overgemaakt, wordt geacht de werken te hebben aanvaard en opgeleverd na het verstrijken van de termijn van 15 dagen volgend op de beëindiging van de werken. Kleine onvolkomenheden of onafgewerktheden, waarvan de waarde minder dan 10% van de aannemingssom beloopt, kunnen geenszins worden ingeroepen om de oplevering te weigeren. In voorkomend geval dient de Opdrachtgever slechts te betalen ten belope van wat voor aanvaarding in aanmerking is genomen en dienen de eventuele gebreken binnen de maand te worden verholpen.
12-2 De Oplevering houdt de goedkeuring in door de Opdrachtgever van de werken die worden opgeleverd en dekt de zichtbare gebreken, voor zover deze niet vallen onder het toepassingsgebied van de artikelen 1792 en 2270 van het oud Burgerlijk Wetboek (de tienjarige aansprakelijkheid).
Lichte verschillen in kleur, afmetingen of constructie van de gebruikte materialen, goederen of installaties, voor zover deze vanuit technisch oogpunt niet te voorkomen of algemeen aanvaard zijn of eigen zijn aan de gebruikte materialen, worden niet beschouwd als een gebrek in de conformiteit of als een zichtbaar of verborgen gebrek, tenzij uitdrukkelijk zou zijn overeengekomen dat de constructie, maten, kleur of design voor de Opdrachtgever een wezenlijk bestanddeel van het contract uitmaken.
De datum van de oplevering bepaalt het vertrekpunt van de tienjarige aansprakelijkheid.
Artikel 13 – Gebreken
13-1 Gedurende een periode van twee jaar na de oplevering is de Aannemer aansprakelijk voor de lichte verborgen gebreken die niet gedekt zijn door de artikelen 1792 en 2270 van het oud Burgerlijk Wetboek. De Opdrachtgever aanvaardt dat de Aannemer nooit in solidum gehouden kan zijn met andere mede-contractanten van de Opdrachtgever in geval van lichte verborgen gebreken die niet gedekt zijn door de artikelen 1792 en 2270 van het Oud Burgerlijk Wetboek. De Opdrachtgever zal de Aannemer slechts aanspreken voor zijn aandeel in de schade.
13-2 Op straffe van verval van de aansprakelijkheid van de Aannemer moet het gebrek door de Opdrachtgever worden aangeklaagd binnen 2 maanden vanaf de ontdekking ervan of vanaf de dag waarop het bekend had moeten zijn.
Elke rechtsvordering op die grond is maar ontvankelijk als ze ingesteld wordt binnen een termijn van een jaar na de dag dat de Opdrachtgever kennis heeft gekregen of had moeten krijgen van het gebrek. Deze termijn wordt evenwel geschorst gedurende de termijn waarbij sprake is van ernstige onderhandelingen met het oog op het vinden van een oplossing voor het probleem.
13-3 De Aannemer wijst er op dat de bouwheer dient in te staan voor het onderhouden van de elastische voegen. Elastische voegen hebben immers een beperkte levensduur. Schade wegens onvoldoende of slechts onderhoud, normale slijtage of ouderdomsverschijnselen aan elastische voegen kunnen niet aanzien worden als lichte verborgen gebreken.
13-4 De Aannemer is niet aansprakelijk voor plasvorming. Plasvorming kan niet aanzien worden als een zichtbaar noch verborgen gebrek. Plasvorming wordt immers vermoed, behoudens bewijs van het tegendeel, vermoed het gevolg te zijn van onvoldoende hellingsgraad in de dakvloer zelf.
13-5 Behoudens de eventuele garantie op de materialen die de Aannemer zelf verkrijgt van zijn leveranciers verstrekt de Aannemer geen bijkomende garantie. De garantie is dan ook strikt beperkt tot deze die de Aannemer verkrijgt van zijn leverancier(s).
Artikel 14 – Overdracht van risico’s
De Opdrachtgever zorgt ervoor dat de door de Aannemer te leveren goederen, materialen of installaties veilig worden gestockeerd. Het tijdstip van levering wordt in onderling overleg met de Opdrachtgever vastgesteld.
Voor zover de Opdrachtgever voormelde verplichting naleeft, vindt de door de artikelen 1788 en 1789 van het oud Burgerlijk Wetboek beoogde overdracht van risico’s plaats als volgt: in geval van werken waarbij de materialen geïncorporeerd worden, naarmate de incorporatie vordert of in geval van levering, naargelang de levering plaatsvindt.
Artikel 15 – Eigendomsvoorbehoud
Zonder afbreuk te doen aan de bepaling van artikel 13 van deze algemene aannemingsvoorwaarden voor werken omtrent de overdracht van de risico’s, blijven de materialen die geleverd werden in het kader van dit contract, zelfs na hun incorporatie, de eigendom van de Aannemer en de Opdrachtgever is er slechts de houder van totdat de prijs volledig is betaald. De Aannemer mag, na voorafgaande schriftelijke ingebrekestelling van de Opdrachtgever wegens het niet naleven van zijn betalingsverplichting, de materialen, goederen of installaties weer losmaken en terugnemen. Dit recht vervalt en de eigendom gaat over zodra de Opdrachtgever al zijn schulden aan de Aannemer heeft betaald. In elk geval moeten de voormelde rechten te goeder trouw worden uitgeoefend.
Artikel 16 – Buitencontractuele aansprakelijkheid
Voor de toepassing van dit artikel moet verstaan worden onder Hulppersonen: Elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die door de schuldenaar van een contractuele verbintenis belast wordt met de gehele of gedeeltelijke uitvoering van deze verbintenis en dit in de volledige contractketen.
Partijen sluiten elke buitencontractuele aansprakelijkheid uit van de ene ten aanzien van de andere en ten aanzien van de Hulppersonen van de andere Partij uit, voor schade veroorzaakt door de niet-nakoming van een contractuele verbintenis.
Dit artikel doet geen afbreuk aan de bepalingen van de wet die van openbare orde of van dwingend recht zijn.
De Hulppersonen kunnen zich, als derde begunstigden, beroepen op de clausules van dit artikel.
Artikel 17 – Bijzondere uitvoeringsmaatregelen en voorzorgen
De Opdrachtgever verbindt er zich toe de eventuele brandalarminstallaties uit te schakelen of correct in te stellen, zodat de Aannemer hier geen enkele hinder of vertraging van ondervindt. De Aannemer is in elk geval niet verantwoordelijk voor de directe, noch indirecte gevolgen van rookontwikkeling bij de uitvoering van de werken.
Artikel 18 – Verwerking van persoonsgegevens (GDPR)
18-1 De Aannemer verzamelt en verwerkt de persoonsgegevens die hij van de Opdrachtgever ontvangt met het oog de uitvoering van het contract, het klantenbeheer, de boekhouding en direct marketingactiviteiten. De rechtsgronden zijn de uitvoering van het contract, het vervullen van wettelijke en reglementaire verplichtingen en/of het gerechtvaardigd belang.
De verwerkingsverantwoordelijke is A.P.D. NV, Bruggestraat 267, 8770 Ingelmunster, ondernemingsnummer 0447.242.551.
Deze persoonsgegevens zullen enkel worden doorgegeven aan verwerkers, ontvangers en/of derden voor zover dit noodzakelijk is in het kader van voormelde doeleinden voor de verwerking.
18-2 De Opdrachtgever draagt de verantwoordelijkheid voor de juistheid van de persoonsgegevens die hij aan de Aannemer bezorgt en verbindt er zich toe de Algemene Verordening Gegevensbescherming na te leven ten aanzien van de personen van wie hij de persoonsgegevens aan de Aannemer heeft overgemaakt, evenals met betrekking tot alle mogelijke persoonsgegevens die hij van de Aannemer en zijn medewerkers zou ontvangen.
18-3 De Opdrachtgever bevestigt dat hij afdoende werd geïnformeerd over de verwerking van zijn persoonsgegevens en over zijn rechten op toegang, verbetering, het wissen en bezwaar.
Voor meer informatie, zie de Data Protection Notice van de Aannemer, zoals aan de Opdrachtgever afzonderlijk bezorgd op eenvoudige aanvraag.
Artikel 19 – Geschillen
Bij geschil over de geldigheid, de uitvoering of de interpretatie van deze algemene voorwaarden en/of het contract waarop ze van toepassing zijn, verbinden partijen zich ertoe het geschil eerst minnelijk te trachten te regelen. Bij gebreke aan een minnelijk akkoord zullen enkel de rechtbanken van de zetel van de Aannemer bevoegd zijn
Is de Opdrachtgever een “consument” in de zin van artikel I 1, 2° van het Wetboek van Economisch Recht, dan zal die kunnen dagvaarden voor de rechtbanken van de zetel van de Aannemer en gedagvaard kunnen worden voor de rechtbanken van zijn woonplaats.




